Pentru a oferi lamuriri credinciosilor ortodocsi din Romania cu privire la formatul calendarului pentru anul 2011, Biroul de presa al Patriarhiei Romane spune ca ”Duminica nu mai apare barată cu două linii roşii, ci există o continuitate între duminică şi luni, pentru a sublinia adevărul din Sfânta Evanghelie că Domnul nostru Iisus Hristos a înviat în prima zi a săptămânii, care urmează după sâmbătă (cf. Matei 28, 1; Marcu 16, 2, 9; Luca 24, 1; Ioan 20, 1). […]Prin urmare, nu trebuie să ne tulburăm şi nici să ne punem întrebări inutile, ci este nevoie de o înţelegere mai duhovnicească a calendarului şi a timpului vieţii noastre, ca timp al mântuirii care are în centrul lui adevărul Învierii lui Hristos, ca temelie a învierii noastre din păcat şi din moarte.”
Traducand ceea ce spune Biroul de Presa al Patriarhiei, nu trebuie sa ne punem “intrebarea inutila”: de ce tocmai acum, la 2011 ani de la nasterea lui Hristos (data contestata, stiuta fiind eroarea de 4 sau 5 ani pe care a facut-o Dionisie Exiguul in momentul in care a conceput notarea de la anul 0, dar aceasta e o alta balbaiala a traditiei si o alta poveste ) s-a ajuns la concluzia ca Duminica este prima zi a saptamanii, in contextul in care Hristos a venit sa implineasca legea Vechiului Testament care a stabilit sabatul ca fiind ultima zi a saptamanii si zi de odihna. Nu dorim sa subminam cu nimic importanta Bisericii Ortodoxe in Romania, insa aceasta metoda de a aduce la tacere credinciosii nu poate decat sa jigneasca inteligenta romanilor.
Am gasit un raspuns interesant adresat Biroului de presa care apartine preotului Mihai Valica:
“Daca dupa biroul de presa „nu se schimba nimic in calendarul crestin – ortodox pe anul 2011”, eu cred, totusi, ca se schimba cel putin logica perceperii zilei de odihna ca fiind un inceput si nu ca o incununare a dragostei lui Dumnezeu prin Jertfa Sa si ca o rasplata a unei munci de o saptamana, cand crestinul trebuie sa-si odihneasca trupul dar sa-si primeneasca si sufletul prin rugaciune si participare la Sf. Liturghie. In logica biroului de presa, noi nu mai imitam pe Creatorul si pe Re-creatorul Iisus Hristos, ci ne facem o alta logica contrara intelesului duhovnicesc al zilei de duminica si chiar contrara Sf. Traditii a Bisericii, intrucat accentul se pune pe legatura intre prima zi a saptamanii (duminica) si ziua de luni si restul zilelor, si nu pe continuitatea intre sambata si duminica, asa cum este corect din punct de vedere biblic, liturgic si canonic. Deci, biblic, separand duminica de sambata, fie si printr-o mutare simpla a unor linii in calendar, se separa Vechiul Testament de cel Nou dupa ideologia lui Marcion. Astfel omul se intoarce la prima zi a creatiei si intreaga opera de mantuire poate fi vazuta ca o separatie intre crucea si patima Domnului, de Invierea Lui.”
Credem ca cei ce conduc Biserica Ortodoxa (ierarhii) aplica uneori masuri care forteaza atat credinciosii, cat si preotii, care, si ei, din principiul cel mai des invocat al “ascultarii” sunt siliti sa primeasca si sa puna in aplicare lucruri care nu mai sunt actuale sau constructive in contextul de astazi al vietii Bisericii. Consideram ca ar trebui ca slujitorii Bisericii sa mai lase sintagma “crede si nu cerceta” sau, mai pe limba romanului ,”Fa ce spune popa, nu ce face el” si sa treaca la un dialog cat mai argumentat si deschis in legatura cu adevarul de credinta pe care Biserica il poseda, dar il tine cu grija sub traditii si principii invechite.
Intr-o vreme in care comunicarea este la un nivel foarte avansat, oamenii au nevoie de o Biserica primitoare, deschisa la dialog si mai ales, aproape de suferinta si neajunsul omului de rand, care prin viata sa de zi cu zi pastreaza si viata Bisericii vie prin implicarea sa directa sau indirecta in activitatea ei.
In realitate, aceasta problema a calendarului si a separarii sambetei de duminica este mai mult un foc de paie. Modificare mascheaza, de fapt, una dintre multele scapari ale sinoadelor care nu au avut suficienta forta sa gestioneze tot ceea ce se intampla in Biserica. Hotararea luata de BOR incearca, ce-i drept, cu stangacie sa repare ceea ce timp de doua mii de ani a fost gresit in perceptia crestinilor. Oare conteaza atat de mult pentru un om simplu daca Duminica este prima sau ultima zi a saptamanii?
Incheiem, tot cu parerea parintelui Mihai Valica “Nu erau oare probleme mult mai importante de rezolvat in viata Bisercii (ex. combaterea legilor din parlament care justifica homosexualitatea, dezincriminarea prostitutiei si a incestului, actele biometrice, otravirea populatiei cu experimentarea unor medicamente direct pe oameni, creditul bancar privid finantarea Catedralei Mantuirii Neamului, legea care se dezbate in prezent privind vrajitoria – vezi pozitia 5161 din nomenclatorul de meserii – si impozitarea ei[5], ecumensimul himer si fara granite, pentru care unii monahi si monahii isi iau lumea in cap si se duc la eretici – cazul Nichita, martirii inchisorilor din perioada holocaustului rosu, etc) decat jucatul de-a alba neagra cu calendarul?”.
Sursa: Ziar Piatra Neamt